مرتضی پورصمدی مدیر فیلمبرداری در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه در سی و سومین جشنواره فیلم فجر با سه فیلم مختلف حضور دارد، گفت: «ارغوان» به کارگردانی کیوان علیمحمدی و امید بنکدار در بخش سودای سیمرغ، «چهارشنبه 19 اردیبهشت» به کارگردانی وحید جلیلوند و «چاقی» به کارگردانی راما قویدل در بخش «نگاه نو» رقابت می کنند.
وی با اشاره به اینکه «ارغوان» به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده است، توضیح داد: کیوان علیمحمدی و امید بنکدار پیشنهاد دادند که «ارغوان» را به صورت نگاتیو فیلمبرداری کنیم. من از آنها پرسیدم مگر فارابی هنوز نگاتیو دارد و آنها هم گفتند بله. تصمیم گرفتیم یک حلقه نگاتیو بگیریم و اول تست کنیم ببینیم که کیفیت نگاتیو ها چطور است. بعد از فیلمبرداری نگاتیو را به لابراتوآر بردیم و متوجه شدیم که نگاتیوها از کیفیت های مناسبی برخوردار است و تصمیم گرفتیم که فیلم را با استفاده از نگاتیو جلوی دوربین ببریم.
پورصمدی در پاسخ به این پرسش که «ارغوان» می تواند جزو آخرین فیلم هایی باشد که به صورت نگاتیو در ایران فیلمبرداری شده است؟ بیان کرد: می توان گفت کار با نگاتیو در اکثر کشورهای صاحب سینما منسوخ شده است و همه کشورها به سمت سینمای دیجیتال می روند. مقاومت در برابر تکنولوژی کار معقولی نیست چرا که این تکنولوژی با سرعت هولناکی در حال حرکت است و چه بخواهیم و چه نخواهیم جایگزین نگاتیو می شود.
وی اضافه کرد : اگر بخواهیم بحث کیفی رادر سینمای نگاتیو نسبت به دیجیتال بررسی کنیم، باید بگویم که کیفیت بحث آرمان خواهانه ای در سینمای ایران است و من آنقدر عاقل هستم که بپذیرم که در ایران کیفیت چندان مورد توجه قرار نمی گیرد. در واقع کیفیت یک مقوله متمدنانه است که باید در جان و دل همه ما در سینما وارد شود تا همه عمیقا به کیفیت علاقه مند باشیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
به گفته وی، زمانی که کیفیت چندان در سینمای ایران و در هیچ کدام از مراحل مورد توجه قرار نمی گیرد، چه فرقی می کند که از میان 80 فیلم راه یافته به جشنواره تنها 2 فیلم به صورت نگاتیو فیلمبرداری شده است.
این فیلمبردار پیشکسوت با اشاره به اینکه علاوه بر فیلم «ارغوان»، با 2 فیلم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» و «چاقی» که به صورت دیجیتال فیلمبرداری شدهاند در جشنواره حضور دارد، بیان کرد: در «چهارشنبه 19 اردیبهشت» تلاش کردیم با شیوه رئالیسم کمی تلخ و دوربین روی دست کار کنیم. من این فیلم را دوست دارم و با توجه به اینکه برخی از دوستان این فیلم را دیده اند، می توانم بگویم «چهارشنبه 19 اردیبهشت» یک اثر قابل قبول شده است.
پورصمدی در پایان تاکید کرد: «چاقی» به کارگردانی راما قویدل هم یک کار خوب شده و می توانم بگویم از هر سه کاری که در جشنواره امسال دارم، بسیار راضی هستم. این سه فیلم کارهای پرلوکیشین و پرکاری بود اما توانستیم با همکاری دوستان آنها را به خوبی پیش ببریم.
نظر شما